Gempak

Gempak Giler Beb!!!
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 puisi dari 'ARl'

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: puisi dari 'ARl'   Fri Mar 27, 2009 10:40 am

firstly aku nak inform yang puisi ini semua dari sorang kawan yang guna nick 'ARl' yang aku kenal dekat satu 'tempat'. ujuan aku cuma sekadar nak kongsi dengan korang semua. ini barang Ori punya ok.
so lepas ni harap korang jangan tanya apa-apa soalan ek!
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   Fri Mar 27, 2009 10:52 am

Bisik Akal

yang tidur lewat
yang bangun awal
harus mempersiapkan diri
melangkah ke luar rumah

menyambungkan nafas
mengisikan kehidupan ini
yang terhimpit dibelit permasalahan
yang laju diterbangkan angin

aku berbisik kepada akal
tidak mudah menjadi manusia
terkadang-kadang kita di rantai
terkadang memusnah diri sendiri

akal berkata kepadaku :
hanya yang teguh keimanan
bakal menjadi manusia bahagia
seperti dimaktubkan janji Tuhan


Last edited by D nazri on Fri Apr 17, 2009 4:42 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   Fri Mar 27, 2009 10:53 am

Cebisan wasiat untuk cucuku

Cucu-cucuku……..
kita ini orang Melayu
yang takkan hilang di dunia
tapi bisa layu di jiwa.
jika kau cinta dan kasih pada bangsa mu
perdengarkanlah di hatimu gemersik perpaduan
hiasilah tingkahmu dengan adap dan sopan
hiasilah budimu dengan kumtum kebaikkan.
jangan sesekali kau semai benih dengki
pada orang lain apalagi dirimu sendiri.
saling memaafkan itu lebih mulia
dari kau nyalakan akalmu dengan dendam membara.

Ingatlah cucu-cucuku……..
akal akar berpulas tak patah
orang memberi kita merasa
bangsa Melayu bangsa bermaruah
keleklah adat junjunglah bahasa...


Cucu-cucuku……
Islam itu agama kita
yang teguh bertongkatkan enam tiang keimanan
dan utuh beratapkan lima syarat keislaman
jika kau mimpikan Taman Firdausi yang indah itu
permudahkan jalanmu dengan amalan yang soleh
basahkan bibirmu dengan kalimah suci zikir yang fasih
segarkan wajahmu dengan senyum dari hati yang bersih
jauhi niatmu menuju sebarang yang mungkar
hindari perbuatanmu dari angkara yang ingkar
berbuat baiklah pada kedua orang tuamu
hulurkanlah sedekah dermakanlah ilmu

Ingatlah wahai cucu-cucuku…..
selagi di tubuh mengalirnya darah
bersumpah jasad bersaksikan nyawa
Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah
Dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruhNya…

Simpanlah sisa-sisa kata kolotku Cebisan wasiat catatan untukmu...
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   Fri Mar 27, 2009 11:05 am

Cinta

Cinta.......
hadirmu dengan rasa tanpa wajah
mengocak indah dijiwa insan
membuih rindu dihujung resah

Cinta.....
kau merwarnai tujuh rasa
sayang, rindu, senyuman dan tawa
cemburu, marah dan tangis
bagai garisan tujuh pelangi
di dadamu
bahagia adalah kerabat kesetiaan mu
curang adalah punca perpisahan mu

Cinta.........
misterimu sukar dimengertikan
mengapa dalam marah masih ada sayang ?
dalam benci masih ada rindu ?
mengapa ada lara dihujung sentuhan ?

Cinta.........
yang setia tetap abadi
walaupun hajat tidak kesampaian.


Last edited by D nazri on Fri Apr 17, 2009 4:43 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
amman
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 98
Join date : 2008-09-10
Age : 33

PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   Sun Mar 29, 2009 9:48 pm

D nazri wrote:
firstly aku nak inform yang puisi ini semua dari sorang kawan yang guna nick 'ARl' yang aku kenal dekat satu 'tempat'. ujuan aku cuma sekadar nak kongsi dengan korang semua. ini barang Ori punya ok.
so lepas ni harap korang jangan tanya apa-apa soalan ek!

nak timbulkan persoalan gak.heheheh

shapekah ARI itu? cyclops
misterikah ia Question
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   Fri Apr 17, 2009 4:37 am

amman wrote:
D nazri wrote:
firstly aku nak inform yang puisi ini semua dari sorang kawan yang guna nick 'ARl' yang aku kenal dekat satu 'tempat'. ujuan aku cuma sekadar nak kongsi dengan korang semua. ini barang Ori punya ok.
so lepas ni harap korang jangan tanya apa-apa soalan ek!

nak timbulkan persoalan gak.heheheh

shapekah ARI itu? cyclops
misterikah ia Question


member je!
lagi pun tu bukan nama betul dia, ia sekadar nick je. Smile
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   Fri Apr 17, 2009 4:39 am

Di antara bingkai dan gambar

di sebalik gambar itu
pernah aku selitkan wajah
kedukaan dan harapan
impian bukan kenyataan
aku tidak tahu
di mana patut kusimpan

tersembunyi di antara bingkai
dan gambar satu perasaan
suatu masa dulu
keinginan yang dikelar perlahan
mata pisau sinis
menekan pembuluh kehinaan
terpercik, kebasahan
kukesat dengan sehelai kesabaran

di belakang gambar
dan di hadapan bingkai
kucelahkan peta kesesatan
kugenggam tunjuk arah jalan
tertumpah secangkir kopi basi
aliran hitam pekat di tangan kiri
kuhela nafas dalam, biarkan
dalam diam, aku ungkapkan
izinkan aku meneruskan perjalanan
berbekal sebingkis keinsafan
khazanah antara gambar dan bingkai
kusemadikan dalam khayalan


Last edited by D nazri on Fri Apr 17, 2009 4:44 am; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   Fri Apr 17, 2009 4:40 am

Harapan

kata-kata hanya membawa air mata
dan pertukarang fikiran
hanyan membenarkan perselisihan
bilakah kita akan berlapang dada.
dan mampu berbaik sangka
dalam segala budi bicara?

jika setiap kata
terus diiringi air mata
dan ungkapann bicara tetap
mencetus angkara antara kita
akan pernah kita bersurai
setelah betemu debat kita berdamai?

pendapat mu dan pendapat ku
pedirian mu dan pendirian ku
walau tidak perlu bertemu
haruskah menghalangi kita bersatu?

Tidak ! Jangan begitu !
mari kita bina asas baru !
manusia bukan kaku dan beku.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: puisi dari 'ARl'   

Back to top Go down
 
puisi dari 'ARl'
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Gaara is from Uzumaki clan
» Mangrove bonsai
» Philantus Neruri/Cendrawasih

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Gempak :: ~::Sembang Umum::~ :: ~Ilham Kreatif~-
Jump to: