Gempak

Gempak Giler Beb!!!
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 hari lahir KALENDER HIJRIYAH.

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Sat Oct 11, 2008 10:48 am

kita selalu dan sememangnya menggunakan kalendar Gregorian dan lupa akan kalender Islam iaitu Hijriah dalam amalan harian kita. dan bagaimana tarikh anda dilahirkan?

dengan ini disertakan link pertukaran tarikh hari lahir anda dan mari kita kongsi hari lahir anda bersama. insya'Allah akan susulkan serangkap Doa dari kawan-kawan kepada hari lahir yang akan menyusul.

insya'Allah..


www.islam.com/islamicdates.asp



Kalender Hijriyah atau Kalender Islam
(Bahasa Arab: التقويم الهجري; at-taqwim al-hijri), adalah kalender yang digunakan oleh umat Islam, termasuk dalam menentukan tarikh atau bulan yang berkaitan dengan ibadah, atau hari-hari penting lainnya. Di kebanyakan negara-negara yang berpenduduk mayoritas Islam, Kalender Hijriyah juga digunakan sebagai sistem tarikh sehari-hari. Kalender Hijriyah menggunakan sistem kalender lunar (komariyah).

Kalender ini dinamakan Kalender Hijriyah, kerana pada tahun pertama kalender ini adalah tahun dimana terjadi peristiwa Hijrah-nya Nabi Muhammad dari Makkah ke Madinah, yakni pada tahun 622 M.



Muharram:
Seorang yang pendiam, sihat pemikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan sempurna, walaupun begitu jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.

Safar:
Tabiatnya buruk. Tidak suka mengakui kesalahanya. Ibu bapanya perlu mendidiknya untuk menghilangkan tabiat itu, jika tidak kehidupannya menjadi susah. Walaupunbegitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ia akan mendatangkan hasil.

RabiulAwal:
Perwatakannya baik, mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga dalam pekerjaan, ramai yang menyenanginya. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras, dan mudah marah.

RabiulAkhir:
Perwatakanya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar
wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupan menjadi sukar kerana tabiat buruknya.
Ibu bapanya menempuh kesukaran dalam mendidiknya.

JamadilAwal:
Dia mempunyai tingkat keyakinan diri yang tinggi. Berani dan nekad. Kadangkala melakukan
sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walau begitu, keberanian dan tekadnya akan menunjukan hasil
usahanya, kadangkala menemui kegagalan juga.

JamadilAkhir:
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Bila dia tahu
dia salah atau keliru, dia mudah mengakuinya, bila dia tahu dia benar, pendirianya keras tidak mahu mengalah. Semasa kecil ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agak terserlah sifat-sifat
yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang
tuanya.

Rejab:
Semasa kecil dia degil dan nakal. Ibubapanya patut mendidik dengan baik agar dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika dewasa, dia suka bersikap merendahkan diri dan tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil bagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa.

Syaaban:
Perwatakanya baik, hidup selamat rezekinya tidak putus-putus. Waktu kecil mudah mengalah bila
bermain dengan kawan-kawan. Kelakuan baik, berbudi bahasa hingga semua orang suka kepadanya. Masa dewasa ia akan berjaya dalam segala dalam kerjayanya dan mudah mendapat
rezeki.

Ramadhan:
Dia baik, pendiam, suka merendahkan diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenali. Tidak
suka membanggakan dirinya dan kehidupannya selalu selamat.

Syawal:
Perwatakan keras. Hatinya keras. Tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan
kehidupannya, oleh itu ibu bapa perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya, jika tidak, kehidupanya menjadi susah kerana perangai keras hatinya dan dia
selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

Zulkaedah:
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia terlalu
banyak berfikir, sifat ini akan membuahkan hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana terlalu banyak berfikir, dia kadangkala menjadi keliru. Seharusnya dia bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang memuaskan.

Zulhijah:
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika dia baik terlalu baik pula. Dia sering mendapat padah dari
perbuatannya sendiri. Dia sukar mengawal perasaanya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan
atau sebaliknya. Oleh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah, dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatanya. Dia seringkali menyesal kerana kurang pertimbangan.
(sekiranya ada persamaan,mungkin ianya hanya kebetulan)

www.islam.com/islamicdates.asp
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Sat Oct 11, 2008 10:48 am

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Sat Oct 11, 2008 10:50 am

www.islam.com/islamicdates.asp


Muharram


Safar


Rabiul awal


Rabiul akhir


Jumadil awal


Jumadil akhir


Rajab
ammman - 26 Rajab 1404


Sya'ban


Ramadhan
D nazri - 11 Ramadhan 1401

Syawal


Dzulkaidah


Dzulhijjah
Wartawan - 26hb tahun 1399H hari Sabtu(ko lupa nak letak waktu sekali ke wartawan?)


Last edited by D nazri on Mon Oct 20, 2008 11:53 am; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile
amman
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 98
Join date : 2008-09-10
Age : 33

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Sun Oct 12, 2008 3:08 am

26 Rajab 1404
yang lepas time try kat software dia 25...ni dah naik sehari.huhu..pape pon still bulan Rejab bounce
Back to top Go down
View user profile
wartawan

avatar

Posts : 18
Join date : 2008-09-18
Age : 37
Location : Putrajaya

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Wed Oct 15, 2008 2:33 am

Muharram


Safar


Rabiul awal


Rabiul akhir


Jumadil awal


Jumadil akhir


Rajab


Sya'ban


Ramadhan
D nazri - 11 Ramadhan 1401

Syawal


Dzulkaidah


Dzulhijjah
Wartawan - 26hb tahun 1399H hari Sabtu
Back to top Go down
View user profile
rahmanw
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 76
Join date : 2008-09-14
Location : melaka,malaysia

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Sun Oct 19, 2008 7:04 am

den punya.......

16 ZULQAEDAH 1400


Zulkaedah:
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia terlalu
banyak berfikir, sifat ini akan membuahkan hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana terlalu banyak berfikir, dia kadangkala menjadi keliru. Seharusnya dia bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang memuaskan



TAK CAYA.....TAK CAYA.....
hehehehe.......

_________________
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Mon Oct 20, 2008 11:50 am

rahmanw wrote:
den punya.......

16 ZULQAEDAH 1400


Zulkaedah:
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia terlalu
banyak berfikir, sifat ini akan membuahkan hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana terlalu banyak berfikir, dia kadangkala menjadi keliru. Seharusnya dia bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang memuaskan



TAK CAYA.....TAK CAYA.....
hehehehe.......


aku tak suruh ko percaya pun, lagi pun bukan dapat duit,betul tak?


Last edited by D nazri on Sun Nov 30, 2008 1:47 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Mon Oct 20, 2008 11:55 am

D nazri wrote:
www.islam.com/islamicdates.asp


Muharram


Safar


Rabiul awal


Rabiul akhir


Jumadil awal


Jumadil akhir


Rajab
ammman - 26 Rajab 1404


Sya'ban


Ramadhan
D nazri - 11 Ramadhan 1401

Syawal


Dzulkaidah
Rahmanw - 16 ZULQAEDAH 1400



Dzulhijjah
Wartawan - 26hb tahun 1399H hari Sabtu(ko lupa nak letak waktu sekali ke wartawan?)


Last edited by D nazri on Sun Nov 16, 2008 10:48 am; edited 3 times in total
Back to top Go down
View user profile
rahmanw
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 76
Join date : 2008-09-14
Location : melaka,malaysia

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Tue Oct 21, 2008 9:14 am

camne ko kata update kalau aku punya ko tak masukkan.... Sad

_________________
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Tue Oct 21, 2008 9:49 am

apa saje la ko ni!

sejak bila ko pandai merajuk ni rahman?
Back to top Go down
View user profile
rahmanw
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 76
Join date : 2008-09-14
Location : melaka,malaysia

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Fri Nov 07, 2008 8:48 am

mana ada merajuk...menyirap je...hehehe

_________________
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Sat Nov 08, 2008 1:47 am

rahmanw wrote:
mana ada merajuk...menyirap je...hehehe


wakakakaka..
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Sun Nov 16, 2008 10:51 am

D nazri wrote:
www.islam.com/islamicdates.asp


Muharram


Safar


Rabiul awal


Rabiul akhir


Jumadil awal


Jumadil akhir


Rajab
ammman - 26 Rajab 1404


Sya'ban


Ramadhan
D nazri - 11 Ramadhan 1401

Syawal


Dzulkaidah
Rahmanw - 16 ZULQAEDAH 1400




Dzulhijjah
Wartawan - 26hb tahun 1399H hari Sabtu




selamat menyambut hari lahir untuk sahabatku rahman yang lama menyepi diri.
ko jangan risau,yang dalam gambar tu kawan aku, bukan aku. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
fad

avatar

Posts : 4
Join date : 2008-11-25
Age : 34
Location : negeri air percuma

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Thu Dec 18, 2008 2:18 am

JamadilAwal:
Dia mempunyai tingkat keyakinan diri yang tinggi. Berani dan nekad. Kadangkala melakukan
sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walau begitu, keberanian dan tekadnya akan menunjukan hasil
usahanya, kadangkala menemui kegagalan juga.

ader la tu yg kene
Back to top Go down
View user profile
innadz_imani
Newbies Member
Newbies Member
avatar

Posts : 17
Join date : 2008-09-10

PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   Fri Dec 26, 2008 5:23 am

29 Zulhijjah 1404, Tuesday, 1.10pm
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: hari lahir KALENDER HIJRIYAH.   

Back to top Go down
 
hari lahir KALENDER HIJRIYAH.
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Sailor Moon Artbook 2013
» Schleich SE Christmas Advent Calendar

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Gempak :: ~::Ukhwah dan Silaturahim::~ :: ~Member Gempak~ :: ~::Lain-lain::~ :: ~Ruangan Khas~-
Jump to: