Gempak

Gempak Giler Beb!!!
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Kerana Emel

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
wartawan

avatar

Posts : 18
Join date : 2008-09-18
Age : 38
Location : Putrajaya

PostSubject: Kerana Emel   Thu Sep 18, 2008 1:32 am

ada sebuah keluarga hidup dalam serba kekurangan.
kasihan melihat kehidupan mereka kais pagi makan pagi kais petang makan malam.
demikian melihat keadaan keluarga mereka anak beranak, sepasang suami isteri itu pun berbincang sesama mereka.
isteri: bang, abang pergilah ke bandar, cari pekerjaan yang sesuai. kutip kayu api tak cukup untuk isi perut anak kita sepuluh orang ni bang.
suami: abang pun fikir begitu. esok abang ke bandar.

keesokan harinya...
si suami yang dikenali sebagai Pak Mat itu pun menuju ke bandar tanpa sesen pun wang saku (memang tak ada duit). sampai di sebuah bangunan. pak mat pun terfikir. wah, bangunan tinggi macam ni tentu memerlukan tukang cuci yang ramai. mungkin ada kekosongan baik aku cuba.

memang benar ada kekosongan sebagai tukang cuci di situ. pada mulanya pak mat gembira, namun akhirnya dia terpaksa melepaskan pekerjaan tersebut.
kenapa?
penemuduga telah meminta emel pak mat.
pak mat menggeleng kepala. orang miskin sepertinya manalah mempunyai emel...tambahan pula dia buta IT.
pulanglah pak mat dengan kehampaan.
sudahlah tidak mendapat pekerjaan...duit pun tak ada untuk membeli makanan.
seorang insan yang kasihan melihatnya telah menderma sebanyak RM 2 kepada pak mat. walaupun nilainya amat kecil pak mat bersyukur. dapat juga dia membeli sesuatu yang senilai dengannya.
pak mat terfikir.
kalau aku beli tomato kan banyak dengan RM 2 ni?
pak mat pu beli tomato.
fikirnya lagi.
kalau jual dapat duit balik.
pak mat jual tomato itu semula dengan pulangan RM4.
begitulah seterusnya sehingga pak mat dapat membeli biji benih tomato.
pak mat dah jadi tokey tomato. dia balik tanam tomato.
pak mat dah kaya raya hasil tomato dan modal RM 2 itu.

bila bisnes dah maju tentulah perlukan security kan...? sekurang2nya ada insuran sebagai penyelamat.
pak mat pun pergilah mendaftar untuk mendapatkan insuran perniagaannya.

pekerja di kaunter pun bertanya kepada pak mat.
"encik ada emel?"
dengan selambanya pak mat menjawab....
"kalau aku ada emel dulu tentu aku jadi tukang cuci!"


p/s sapa ada emel jadi tukang cuci..... hehhehhehhhhhkkkkk Very Happy
Back to top Go down
View user profile
rahmanw
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 76
Join date : 2008-09-14
Location : melaka,malaysia

PostSubject: Re: Kerana Emel   Thu Sep 18, 2008 4:29 am

Laughing Laughing Laughing
ada lagi satu versi bahasa inggeris kan?

_________________
Back to top Go down
View user profile
DNA
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 127
Join date : 2008-09-19
Location : dilanda todak! (kek mano tu bai? ekau pikir la sendiri yo!)

PostSubject: Re: Kerana Emel   Fri Sep 19, 2008 11:10 am

nice..
Back to top Go down
View user profile
Admin
Webmaster
Webmaster
avatar

Posts : 45
Join date : 2008-09-06

PostSubject: Re: Kerana Emel   Mon Sep 22, 2008 9:33 am

nice...
Back to top Go down
View user profile http://gempak.forumotions.net
fad

avatar

Posts : 4
Join date : 2008-11-25
Age : 34
Location : negeri air percuma

PostSubject: re Kerana Emel   Tue Nov 25, 2008 11:52 pm

hahaha cam citer mcik jual sayor je nie huhuuhu Laughing
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Kerana Emel   

Back to top Go down
 
Kerana Emel
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Gempak :: ~::Sembang Umum::~ :: ~Internet~ :: ~Cerita Lawak~-
Jump to: